Vevmotor eller navmotor – Vilket är bäst?

Vevmotor eller navmotor? Valet av motor och dess sensor är avgörande för körupplevelsen. Vi anser att vevmotorn är det överlägset bästa valet alla kategorier och nedan förklarar vi varför.

Elcykel Jason står placerad i skogsmiljö

Jason+, med mittmonterad vevmotor

Vevmotor

Vevmotorn sitter på veven och utnyttjar cykelns växelsystem för att ge extra kraft till drivlinan. Det resulterar i bättre viktfördelning och högre effektivitet, särskilt i branta uppförsbackar, men den är mycket effektiv även vid låga hastigheter och du får en stabilare och mer lätthanterlig körupplevelse tack vare att motoreffekten är direkt kopplad till dina egna tramprörelser.

 

Navmotor

En navmotor är integrerad i elcykelns hjulnav och ger framdrivning utan att vara en del av cykelns drivlina. Fördelen är att placeringen gör motorn diskret och estetiskt tilltalande. Det ger också möjlighet till att kunna koncentrera vikten kring hjulet. Den är enkel att använda och behöver inte kedjor eller remmar för att kunna överföra kraften till bakhjulet, vilket ger ett lågt underhållsbehov. Däremot blir körupplevelsen inte lika intuitiv och naturlig som med en vevmotor.

Båda motortyperna har sina fördelar, men i slutändan spelar också sensorn som är kopplad till motorn stor roll för körupplevelsen.

 

Vridmomentsensor eller rotationssensor?

En elcykel är utrustad med flera olika sensorer, där en av dem används för att mäta det vridande momentet eller kraften som appliceras på pedalerna för att kunna ge rätt assistans. För detta ändamål kan man välja mellan vridmomentsensor och rotationssensor.

 

Vridmomentsensor

Vridmomentsensorer finns ofta på lite mer avancerade vevmotorer. Vridmomentsensorn ger en mjuk och intuitiv respons baserad på det vridmoment som du applicerar på veven. Med andra ord, ju hårdare du trampar, desto mer assisterar motorn. Här får du en praktiskt taget sömlös övergång från förare till motoriserad assistans.

 

Rotationssensor

Rotationssensor är vanligast i navmotorer, men de förekommer även i vevmotorer. Här arbetar motorn på samma sätt och är ansluten till veven och direkt i kedjedrevet. Vad som skiljer den från vridmomentsensorn åt är att den ger en nominell effekt oavsett vilken effekt föraren ger. Hur mycket hjälp assistansmotorn ger baseras därför enbart på vilket assistansläge den är inställd på. Till skillnad från en vridmomentsensor som aktiveras av en kraft (vridmoment) som appliceras på veven, aktiveras en rotationssensor av rotationen i veven, utan att mäta den applicerade kraften.

Som ett resultat kommer du att upptäcka att du får mycket bra hjälp från motorn från första tramptaget, men att det inte blir mindre eller mer oavsett hur mycket energi du lägger på.

 

Alltså:

Vevmotor med vridmomentsensor:

• Du får en naturlig, intuitiv och responsiv körupplevelse tack vare att motoreffekten är direkt kopplad till dina egna tramprörelser
• Vevmotor ger cykeln en autentisk känsla
• Hög effektivitet även vid låga hastigheter
• Lågt behov för underhåll
• Du kommer enkelt åt alla delar vid reparationer
• Ger mycket god viktbalans
• Har hög effektivitet

Navmotor med rotationssensor:

• Estetiskt tilltalande tack vare den diskreta placeringen
• Behöver inte kedjor eller remmar för att kunna överföra kraften till bakhjulet, vilket ger ett lågt underhållsbehov
• Rotationssensorn i navmotorn mäter enbart efter vilket assistansläge elcykeln är inställd på, därmed blir assistansen varken mindre eller mer oavsett hur mycket energi du lägger på
• Rotationssensor kräver mer kraft från batteriet än en vridmomentsensor

 

Därmed anser vi att en vevmotor är det överlägset bästa valet för elcyklar, särskilt för den som vill ha en optimal cykelupplevelse både på och utanför vägen.

 

Cyklist cyklar i terräng på en elcykel från Fosna

Fosna Odin

Placering av motorn en viktig aspekt

Som om det inte vore nog att behöva välja motortyp, så spelar placeringen av motorn också en stor roll för upplevelsen från sadeln. En motor kan vara placerad framtill, i mitten eller baktill på elcykeln. Våra elcyklar har mittmonterade motorer och snart förstår du varför.

 

Motor placerad i framhjulet

En framhjulsmonterad motor är enkel att montera och den är generellt billigare än de andra alternativen, vilket brukar leda till ett relativt lågt pris på själva cykeln. Här får du tvåhjulsdrift och en motor som kan enkelt kombineras med alla typer av växelsystem.

Nackdelarna är att du inte får en särskilt naturlig körkänsla och du får sämre viktbalans, till stor del på grund av att motorn enbart driver framhjulet, medan dina ben driver bakhjulet. En framhjulsmonterad motor är inte lika kraftfull och du får inte särskilt bra hjälp i uppförsbackar och skulle du få punktering kan den vara knixig att laga eftersom motorn är svår att få loss.

Motor placerad i mitten

Att montera motorn i mitten blir ett allt populärare alternativ. Motorn använder en sensor som förstärker kraften från trycket på pedalerna och den kan utnyttja cykelns egna växlar. Du får en bra viktbalans, naturlig körkänsla och en stark motor som effektivt hjälper till i uppförsbackar. Motorn kommer att arbeta sömlöst hela tiden och gör att elcykeln upplevs mer som en vanlig cykel.

En elcykel med mittmonterad motor är generellt dyrare eftersom ramen måste anpassas efter motorns placering, men fördelarna är desto fler. Dessutom gör den specialanpassade ramen att batteriet kan integreras i den, vilket är estetiskt tilltalande och håller klåfingriga borta från att ta med sig batteriet. Det går också att tillverka kraftfullare motorer när de mittmonteras.

Motor placerad i bakhjulet

När motorn monteras i bakhjulet får cykeln ett bra grepp, den ger bra effektivitet i uppförsbackar, ger högre naturlig känsla än med en framhjulsmonterad motor och är ett någorlunda billigt alternativ. Men en bakhjulsmonterad motor gör det mer ansträngande att laga punktering på bakhjulet, cykeln kan inte utrustas med fotbroms och du får inte en lika naturlig känsla eller bra viktbalans som med en mittmonterad motor.

Elcyklar med mittmonterade motorer till hyggliga priser

PS. Vi vill passa på att nämna att trots att våra elcyklar kommer med mittmonterade motorer, så är det inget som resulterar i ett högt pris. Vi vill kunna erbjuda elcyklar för alla och jobbar därför ständigt för att kunna erbjuda skandinaviskt designade elcyklar av hög kvalitet, som ger en härlig körupplevelse, till ett bra pris.

 

Se alla elcyklar

Momas Balance, en vit elcykel

                                                                              Momas Balance