E2S V2 MAX

Här hittar du all teknisk information om din elsparkcykel.

Bruksanvisning för E2S V2 MAX

Bruksanvisning E2S V2 MAX

 

Bruksanvisning E2S V2 MAX

 

Felkoder E2S V2 MAX

Nedan får du en översikt över de vanligaste felkoderna som kan dyka upp. Här förklaras vad du behöver göra för att fixa felkoden som har uppstått.

BL - Lite ström på batteriet

Batteriet måste laddas innan elsparkcykeln tas i bruk. Använd Eco-läge så långt det är möjligt.

E1 - Elektroniska komponenter

Det kan finnas flera anledningar till att den här felkoden visas. Försök med felsökning för att avgöra vilka elektriska komponenter som är felaktiga.

Försök att dra gummigreppet på styret lite ut från gasreglaget, ofta kommer denna felkod från att gummigreppet och gasreglaget är för nära. Efter detta kan du kontrollera att på- och av-knappen på displayen fungerar som den ska. Om felkoden inte försvinner efter detta behöver elsparkcykeln skickas in på service.

Besök oss, eller skicka en ärendeförfrågan, så hjälper vi dig vidare.

E1, E4, E5 - Gas eller broms

Detta indikerar att något är fel med antingen gasreglaget eller bromsen. Du kan börja med att lyfta upp locket över displayen och sedan skruva av displayen. Därefter kan du koppla loss kabeln till gasreglaget och se om felkoden fortfarande dyker upp. Om felkoden kommer upp är det något fel på bromsen.

Gör samma sak med bromsen, koppla loss bromsvajern. Om felkoden fortfarande visas är det något fel på gasen.

Nedan (tryck på E5 eller E4) kan du se vad du måste göra för att hantera de två olika utfallen

E5 - Gas

Den här felkoden indikerar att något är fel med gasreglaget. Gasacceleratorn måste därför bytas ut.

Gashandtag till E2S V2 MAX kan köpas hos oss.

Nedan hittar du en hjälpvideo som visar hur du själv kan byta gashandtaget på E2S V2 MAX.

 

 


Skicka oss en förfrågan om detta inte löser problemet. Vårt serviceteam kommer då att återkomma till dig.

E4 - Bromshandtag

Denna felkod indikerar att något är fel med bromsen. Denna felkod kan också uppstå om du startar elsparkcykeln och håller ner bromsen samtidigt. Om så inte är fallet är bromssensorn defekt och måste bytas ut.

Bromshandtag till E2S V2 MAX kan köpas hos oss.

Nedan hittar du en hjälpvideo som visar hur du byter bromshandtag på E2S V2 MAX.

 

Om detta inte åtgärdar felet är du välkommen att skicka ett ärende till vår kundtjänst. 

E10 - Display

Denna felkod betyder att det finns ett fel på displayen. Du kan börja med att skjuta locket över displayen och kontrollera att alla kablar är anslutna.

Om alla kablar är anslutna och felkoden kvarstår måste du byta ut displayen.

Display till E2S V2 MAX kan köpas hos oss.

Nedan kan du se en video om hur du kan ändra displayen helt själv:

Om detta inte åtgärdar felet är du välkommen att skicka ett ärende till vår kundtjänst. 

E51 - Produkten behöver service

Om du får denna felkod måste elsparkcykeln skickas in för service. Besök oss, eller skicka oss en förfrågan för att ordna detta.

E52 - Felstart

Denna felkod visas ofta om produkten slås på i hastighet, eller om produkten slås på medan bromsen hålls nedtryckt. Om problemet uppstår utanför detta måste elsparkcykeln lämnas in för service. Besök oss, eller skicka oss en förfrågan för att ordna detta.

H1 - Motorn hög temperatur

Denna felkod kan dyka upp vid hård körning och försvinner vanligtvis om du stänger av elsparkcykeln en liten stund och låter den svalna innan du fortsätter att köra. Om felkoden inte försvinner kan orsaken vara att controllern skickar felaktiga signaler. Då ska den skickas in på service.

Besök oss, eller skicka oss en förfrågan för att ordna detta.

H2, H3 - Controllern hög temperatur

Denna felkod kan dyka upp vid tuff körning och försvinner vanligtvis om du stänger av elsparkcykeln en liten stund och låter den svalna innan du fortsätter att köra. Om felkoden inte försvinner kan orsaken vara att controllern skickar felaktiga signaler, då ska det skickas in på service.

Besök oss, eller skicka oss en förfrågan för att ordna detta.

CR - Kontaktfel mellan controller och display

Om ett kontaktfel uppstår kan du först kontrollera att kablarna mellan display och controller är korrekt anslutna, det gör du genom att skruva av locket under stativplattan och skruva loss displayen. För att skruva loss displayen måste du först bända upp displaylocket.

Om kopplingen har lossnat kan du återansluta den. Om kopplingen ser bra ut måste elsparkcykeln servas.

Besök oss eller skicka en förfrågan för att ordna detta.

BH - Överspänning i batteriet

Vid inbromsning kommer produkten att regenerera en del elektricitet. Vid nedförskörning med fulladdat batteri skapas mycket ström som i princip inte har plats för lagring och denna felkod uppstår.

För att undvika detta: Kör först 2 minuter både uppåt och nedåt. Regenerering kan då användas utan felkod.

Om felkoden fortfarande inte försvinner är du välkommen att kontakta vår serviceavdelning.

SN - Fel serienummer

Om den här felkoden visas, försök att ta bort "Kingsong"-appen och ladda ner den igen.

Om du inte redan har laddat ner appen kan du ladda ner den och ansluta till appen. Du kommer då att bli ombedd att acceptera ett nytt serienummer, detta måste accepteras.

Om felkoden fortfarande inte försvinner, är du välkommen att kontakta vår serviceavdelning.

S1 - Kortslutning i de strömförande delarna

Elsparkcykeln måste lämnas in för service. Kontakta vår serviceavdelning.

E3 - Motorfel

Denna felkod kan visas om det är något fel på motorn. Kontrollera för brott/skador på motorkabeln eller på motorn. Om det finns skador ska motorn bytas ut. Kontakta därför serviceavdelningen om felkoden uppstår.

IR - Generellt fel

Lämna in elsparkcykeln på service. Besök oss, eller skicka oss ett ärende. 

UP

Om denna felkod uppstår kan du först försöka uppdatera elsparkcykeln i appen. Om felkoden inte försvinner kan det vara något fel på motorn.

Kontrollera om det finns yttre skador på motorn eller motorkabeln. Har du bytt controller nyligen och upplever felkoden UP? Kontrollera motorkabelns placering på huvudkortet, kom ihåg att denna måste ha ett stift över, kabeln måste placeras närmast laddningsporten.

 

Instruktionsvideor och reparationstips för E2S V2 MAX

Under visas steg-för-steg-förklaringar och videor på hur du kan reparera din elsparkcykel själv. 

Bromsar som piper på E2S V2 MAX

Det är vanligt att bromsarna piper den första tiden. Det beror på att bromsbeläggen kan vara något ojämna. Under användning kommer detta jämnas till och pipandet kommer också att försvinna.

Upplever du att ljuden trots användning inte försvinner? Här visas en video på hur du kan gå till väga för att försöka åtgärda problemet. Om det inte löser saken är du välkommen att kontakta vår kundservice. 

 

Dra åt vikmekanismen på E2S V2 MAX

Glapp i styret kan uppstå helt plötsligt, men kan också komma från körsätt eller en lätt efterdragning av skruvar. Oavsett orsak - det bör åtgärdas omedelbart, så att glappet inte permanentas.

Nedan hittar du en video som visar hur du själv kan dra åt vikmekanismen och rätta till eventuellt glapp.

 

Bromsar som piper på E2S V2 MAX

Det är vanligt att bromsarna piper den första tiden. Det beror på att bromsbeläggen kan vara något ojämna. Under användning kommer detta jämnas till och pipandet kommer också att försvinna.

Upplever du att ljuden trots användning inte försvinner? Här visas en video på hur du kan gå till väga för att försöka åtgärda problemet. Om det inte löser saken är du välkommen att kontakta vår kundservice. 

Låg räckvidd på min elsparkcykel - Vad gör jag?

Räckvidden för din produkt beror på ett antal olika faktorer. För att kunna köra så långt som möjligt är det viktigt att vara försiktig med vilket läge du kör i (eco-mode måste användas för optimal räckvidd) och se till att du har rätt lufttryck i däcken (om produkten har pneumatiska däck).

Räckvidden beror också på terrängen, förarens vikt, hastighet, temperatur etc. Vi vill påminna om att den intervall som anges på produkterna är det optimala intervallet.

Testet utfört av tillverkaren har utförts under optimala förhållanden med en förare på cirka 60 kilo. 

 

Om du fortfarande är osäker på om det är något fel på batteriet eller elsparkcykeln, vänligen skicka en förfrågan till oss.

Byte av slang och däck på E2S V2 MAX

1. Ta först bort de reflekterande klistermärkena på utsidan av fälgen.
Lossa sedan skruvarna för att lossa de små locken och använd en 188 mm skiftnyckel för att lossa muttrarna på båda sidor.

2. Fälgen med däck kommer då att lossna och kan läggas åt sidan. Ta ur luften, det gör däcket lättare att ta bort. Använd en däckspak om däcket sitter hårt.

3. När däcket är utanför fälgen kan du ta bort slangen och sedan byta ut både slang och däck.

4. Sätt tillbaka hjulet på elsparkcykeln. Kom ihåg att dra åt muttrarna på båda sidor, skruva in locken på sidorna och avsluta med att fästa de reflekterande klistermärkena på locket.

Se gärna nedan video för ytterligare hjälp på vägen.

Send oss en henvendelse dersom dette ikke løste problemet! Vårt serviceteam vil da komme tilbake til deg. 

Byta till punkteringsfria däck till E2S V2 MAX

För att byta till ett punkteringsfritt däck:

Ta bort det gamla däcket och slangen inuti däcket. Sätt på det punkteringsfria däcket. (Vi rekommenderar att vara två stycken, den ena håller däcket på plats så att det inte glider ut, medan det andra försöker skjuta den andra sidan av däcket på plats med två skruvmejslar eller däckspakar)

Du kan köpa punkteringsfria däck från vår webbutik.

Tips och trix:

Du bör alltid värma det punkteringsfria däcket i varmt vatten först. Detta gör däcket mjukare och mer följsamt. Använd också en hel del tvålvatten eller diskmedel i kanterna, eftersom däcket glider bättre på plats.

Nedan kan du få bra tips om hur du byter punkteringsfria däck.

Hjälpvideon visar ett byte på Xiaomi M365. Du byter däck på E2S V2 på samma sätt.

Byta gashandtag på E2S V2 MAX

Om du behöver byta gas på din elsparkcykel är detta något som du kan göra på egen hand. Nedan hittar du en hjälpvideo som visar hur du kan byta gasen på E2S V2 MAX.

Byta bromshandtag på E2S V2 MAX

Nedan följer en hjälpvideo som visar hur du byter bromshandtag på E2S V2 MAX.

Byta styrstag på E2S V2 MAX

Skulle du behöva byta styrstång på din E2S V2 MAX kan detta göras på egen hand genom att följa stegen nedan.

Styre till E2S V2 MAX kan enkelt köpas hos oss. OBS: du måste ta reda på vilken storlek du behöver, du kan se hur du gör detta i videon nedan.

Nedan hittar du en video som visar hur man byter ut styrstången på E2S V2 MAX.

Byta bakskärm på E2S V2 MAX

Den bakre skärmen är fäst med tre skruvar och har en kabel ansluten till moderkortet. Du börjar med att skruva loss de tre skruvarna som är lättåtkomliga på toppen av den bakre skärmen. Du måste skruva loss skruvarna på locket under stativplattan. När locket har lossnat har du möjlighet att koppla bort kabeln från moderkortet så att baksidan lossnar.

Installationen av den nya bakskärmen görs sedan på samma sätt. Du ansluter kabeln till moderkortet, skruvar tillbaka locket under ståplattan och skruvar sedan in de 3 skruvarna på toppen av bakstycket.

Video om att byta bakskärm:

 

Byta framskärm på E2S V2 MAX

Både en skriftlig förklaring och en video som tar dig genom proceduren steg för steg presenteras nedan.

Byte av framskärm:

1. Ta bort de reflekterande klistermärkena på utsidan av fälgen

2. Skruva loss skruvarna så att de små locken lossnar. Du behöver en 18 mm nyckel för att lossa muttern på båda sidor.

3. Fälgen med däck kommer att lossna och du får tillgång till att skruva loss skruven som sitter fast på undersidan av framskärmen, du behöver en skruvmejsel för att lossa denna skruv. Framskärmen kommer att lossna och du har möjlighet att montera den nya frontskärmen.

Framskärm till E2S V2 MAX kan du beställa här.

Nedan visas en video på hur du byter framskärm:

Byta display på E2S V2 MAX

Om du av olika skäl behöver byta displayen kan du enkelt göra det på följande sätt:

  1. Ta bort plasthöljet ovanför skärmen. Det är fäst med lim, om du inte kan dra av det kan du bända loss den med något spetsigt.
  2. Displayen är fäst med tre enkla skruvar, skruva loss dessa.
  3. Här kommer fler ledningar att synas, koppla bort dessa och ersätt den gamla skärmen med den nya.

Byta motor på E2S V2 MAX

Om du ska byta motor är detta en operation du kan göra själv om du är bekväm med det. Både en skriftlig förklaring och en video som tar dig genom proceduren steg för steg presenteras nedan.

Steg-för-steg

1. Ta bort klistermärket från gaffeln och skruva loss plastkåporna.
2. Lossa muttrarna för motorn med en 18 mm nyckel
3. Skruva av bottenkåpan med en ph2-skruvmejsel.
4. Koppla bort motorkablarna från huvudkortet.
5. Ta bort gammal motor.
6. Sätt i ny motor, brickorna måste sitta på insidan av gaffeln annars går motorn sönder.
7. Dra en ny motorkabel till huvudkortet.
8. Sätt ihop allt igen

Motorn till E2S V2 MAX kan du köpa av oss.

Byta batteri på E2S V2 MAX

Lossa först skruvarna under ståplattan för att lossa locket. Dra sedan ur kablarna som är anslutna till batteriet. Efter detta kan du skruva loss skruvarna runt batteriet för att lossa batteriet. Då kan du byta ut det gamla batteriet mot det nya.

Beställ batteri till E2S V2 MAX här.

Elsparkcykeln når inte beställd topphastighet, vad gör jag?

 

Kontrollera topphastigheten i alla lägen

En elsparkcykel som inte når den beställda topphastigheten kan bero på flera orsaker som lufttryck, förarens vikt, underlaget och ett antal andra faktorer. Kom också ihåg att elsparkcykeln har flera lägen och att topphastigheten uppnås genom att använda sportläge.

Sportläget aktiveras genom att dubbeltrycka på på och av-knappen - det tänds då ett rött ljus på displayen.

Når du fortfarande inte beställd topphastighet?

Om du inte når topphastigheten, skicka oss en förfrågan med en video där du gör följande:

1. Se till att elsparkcykeln är fulladdad och i sportläge.
2. Lyft upp framhjulet från marken (stå inte på elsparkcykeln).
3. Snurra på framhjulet för att aktivera gaspedalen så att motorn drar runt hjulet.
4. Filma sedan vad hastigheten i displayen visar. En hjälpande hand kan komma väl till pass här, men det kan också göras ensam.