FAQ

Vi får många förfrågningar som behandlar samma ämne. Därför har vi skapat en sida där du får snabba svar på just dessa frågor. Om du inte hittar vad du söker är du alltid välkommen att kontakta oss med din fråga.

Frakt och leverans

Var är mitt paket?

 

Beställningarna sorteras beroende på lagerstatus på den produkt du har beställt, det kan ta upp till 1 arbetsdag från det att beställningen registreras tills den är behandlad.

Varor i lager har en leveranstid på ca. 1 – 4 arbetsdagar

De skickas normalt samma arbetsdag om du beställer innan klockan 09.00. Leveranstiden kan variera något beroende på leveransadress. Förseningar hos Bring och PostNord kan uppstå på grund av oförutsedda yttre händelser och tät trafik. Beställningar efter klockan 09.00 skickas dagen efter.

 

Så här kontrollerar du uppdaterat leveransdatum på förbeställningar

Om du har förbeställt en vara kan du kontrollera det uppdaterade beräknade leveransdatumet genom att klicka på din beställning i orderöversikten. Från det att varan skickas från vårt lager tar det normalt 1 – 3 arbetsdagar för produkten att komma fram till önskad leveransplats. Vid eventuella förseningar kommer datumet på denna sida att uppdateras.

OBS! Det kan ta upp till 4 timmar efter din beställning innan detta datum blir synligt på beställningssidan. Du kan se beräknat leveransdatum i det ögonblick du beställde i röd text på orderbekräftelsen som skickas till dig via e-post. Om du har köpt en vara i lager kommer det inte vara någon röd text på orderraden i orderbekräftelsen, och produkten skickas från vårt lager inom en arbetsdag. För att se var ditt paket är kan du följa spårningsnumret du får per post. Kontrollera din skräppost om du inte hittar e-postmeddelandet i din inkorg.

Om du har ytterligare frågor, vänligen kontakta kundtjänst.

Hur spårar jag mitt paket?

Vi använder Bring och PostNord som fraktbolag. När ditt paket är packat och redo att skickas kommer du att få ett e-postmeddelande med en spårningslänk inom en arbetsdag.

Spårningen av tillbehör och reservdelar som skickas per brev uppdateras inte lika ofta.

Jag har inte fått något spårningsnummer, vad gör jag?

1. Kontrollera statusen för din beställning för att se om produkten har skickats.


2. Kolla din skräppost, det är möjligt att spårningsmailet kan ha hamnat här.


3. Kontrollera om e-postadressen som registrerats på din beställning är felaktig. Om så är fallet och orderstatusen är "Skickat" har ditt paket skickats och är med största sannolikhet på väg till dig. Du får ett avhämtningsmeddelande via sms när det anländer till vald avhämtningsplats (närmaste post eller hemadress). Om fel mailadress och/eller telefonnummer har registrerats, kontakta kundtjänst.


4. Om rätt e-post och/eller telefonnummer har registrerats men du fortfarande inte fått något spårningsnummer kan vi hjälpa till med att hitta detta. Kontakta kundtjänst.

Jag fick inte allt jag beställde...?

Om du bara har fått delar av ditt paket kan det bero på två anledningar:

1. Delar av din leverans finns inte i lager. Du kan enkelt ta reda på om så är fallet genom att söka efter produkten på vår hemsida och se om den finns i lager. Finns den inte i lager bör det stå förväntad leveranstid under "lägg i varukorg". Resten av din beställning skickas.

2. Om produkten finns i lager kan det ha skett ett förpackningsfel, informera kundtjänst om detta så skickar vi om produkten.

Vänligen kontakta oss om det saknas varor i ditt paket och din beställning inte är delad, så hjälper vi dig vidare.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket från postkontoret?

Om du vill hämta ut paketet, men inte kan på det ursprungliga hämtningsdatumet kan du kontakta posten för att förlänga tiden det ligger där.

Om du inte hämtar ut paketet senast på hämtningsdatumet skickas paketet tillbaka till oss, när det är registrerat i butik debiteras du för frakt. Om du ändå vill ha paketet kan du beställa ny frakt på det via kundtjänst

Vad har jag för fraktalternativ?

Pick up point

"Hämta i butik" - Vi erbjuder gratis upphämtning i våra butiker i Göteborg och Stockholm. 

 

Posten - paket till utlämningsställe

Du kan spåra din försändelse via spårningslänken du fick via e-post. Du får även ett sms-hämtmeddelande till ditt registrerade mobilnummer eller hämtningssedel i brevlådan så snart din beställning är klar för avhämtning på närmaste postkontor. Vid problem ring Bring på 020 765 000.

 

Postnord - Till utlämningsställe

Du kan spåra din försändelse via spårningslänken du fick via e-post. Du får även ett sms hämtmeddelande till ditt registrerade mobilnummer eller hämtningssedel i brevlådan så snart din beställning är klar för avhämtning på närmaste postkontor. Vid problem kan du kontakta Postnord på 987 09 300.

 

Posten - hemleverans

Du kan spåra din försändelse via spårningslänken du fick via e-post. Här får du även information om hemleveranstider. Har du problem med hemleverans kan du boka tid för detta genom att kontakta PostNord på 0771 33 33 10.

 

Paket i brevlådan

De allra minsta försändelserna skickas som brevpost. Dessa spåras inte alltid, men de kommer att skickas hem till din brevlåda.

 

För de största produkterna - Artiklar över 25 kg

De tyngsta varorna tillåts inte skickas med leveransmöjligheterna ovan, dessa ska därför skickas med tjänsten "Enheter". I kassan heter detta fraktalternativ "Frakt med Posten - Levereras till din dörr (Enheter)". Paketet kommer att levereras hem till dig inom den tidsperiod du kommer överens med Bring när de kontaktar dig. Detta är i grunden en dyrare tjänst, men vi står för merkostnaden så att du som kund ändå får fri frakt.

Jag har beställt frakt, men önskar att hämta i butik istället...?

Det går tyvärr inte eftersom beställningarna packas kontinuerligt. Undantag är för förbeställningar och om du är i butik och din beställning inte har mottagits och aktiverats av lagret ännu. Om du vill ändra leveranssätt på din förbeställning, vänligen skicka oss en förfrågan i god tid innan varan kommer i lager.

Jag har förhandsbeställt, hur ser jag leveranstiden?

Vid tidpunkten för beställning av förbeställningen stod det beräknade leveransdatumet från vårt lager direkt under köpknappen på produktsidan. Det är alltså detta datum som gäller för produkten i det ögonblick du gör en förbeställning. Från det att produkten skickas från vårt lager i Sisjön, Göteborg, tar det 1 – 3 arbetsdagar innan varan levereras till dig enligt valt fraktsätt. Du kan själv kontrollera det uppdaterade leveransdatumet på din förbeställning genom att följa guiden nedan.

Vid förseningar på mer än 3 arbetsdagar kommer leveransdatumet att uppdateras och du kommer att kontaktas av oss. Vid beställning är det inte möjligt att få en produkt före datumet på produktsidan, då det inte kommer att finnas några produkter tillgängliga i lager.

Hur kontrollerar jag uppdaterat leveransdatum på förbeställningar?

Om du har förbeställt en vara kan du kontrollera det uppdaterade beräknade leveransdatumet genom att klicka på din beställning i orderöversikten. Från det att varan skickas från vårt lager tar det normalt 1 – 4 arbetsdagar för produkten att komma fram till önskad leveransplats. Vid eventuella förseningar kommer datumet på denna sida att uppdateras.

OBS! Det kan ta upp till 4 timmar efter beställning innan detta datum blir synligt på beställningssidan. Du kan se beräknat leveransdatum i det ögonblick du beställde, i röd text på orderbekräftelsen som skickas till dig via e-post. Om du har köpt en vara i lager kommer det inte finnas någon röd text på orderraden i orderbekräftelsen, och produkten skickas från vårt lager inom en arbetsdag.

Köpvillkor

Retur och återbetalning

Kan jag ändra min order?

Efter att en beställning har lagts kommer det i de flesta fall inte att gå att ändra beställningen då vi packar och skickar varorna löpande för att säkerställa snabb leverans. Om du har fått en leveransbekräftelse med spårningsnummer kan vi inte längre göra ändringar i beställningen. Om du vill ångra ditt köp eller byta mot en annan produkt måste du använda dig av ångerrätten och returnera produkten till oss när du får den. Du kan sedan lägga en ny beställning på önskad vara.

Hur utnyttjar jag ångerrätten?

Köparen står för kostnaderna för att returnera varan själv om ångerrätten utnyttjas. Varan ska returneras i originalförpackningen. Vänligen kontakta kundtjänst för att få ytterligare information hur du kan returnera din order samt få fraktsedel för retur.


OBS! Köparen ska inte använda egen fraktsedel vid ångerrätt.


Köparen bör undersöka produkten innan ångrat köp. Varan ska kunna återlämnas till säljaren i samma skick och kvantitet som den var i när köparen tog emot den. Säljaren kan kräva att konsumenten ersätter värdeminskning till följd av köparens hantering av varan som inte har varit nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Läs mer om ångerrätt och köpvillkor på vår hemsida.

Så här gör du:

Kontakta vår kundtjänst om du vill utnyttja ångerrätten. Vi har möjlighet att stoppa beställningen tills beställningen har aktiverats och packats av lagret.

Om varan redan har skickats ut kan du använda ångerrättsformuläret som du fick i orderbekräftelsen. Du hittar även ångerrättsformuläret här.

OBS! Vänligen kontakta kundtjänst för fraktsedel först. Skicka sedan produkten till:

E-Wheels
Datavägen 31
436 32 Askim

Spåra brev och paket eller använd dig av PostNords andra tjänster och verktyg för att skicka och ta emot din post.

När får jag pengarna tillbaka?

Om du har utnyttjat ångerrätten och skickat tillbaka produkten till oss kommer vår returavdelning att behandla returen så fort den anländer till vårt lager.

När returen är behandlad tar det cirka 4 – 7 arbetsdagar innan pengarna finns på kontot. Detta beror på vilken betalningsmetod du har valt vid beställningen.

Om ångerrätten

När kan jag utnyttja ångerrätten?

Köparen kan häva köpet av varan enligt bestämmelserna i ångerrättslagen. Ångerrätten innebär att köparen kan returnera varan till säljaren utan anledning även om det inte finns något fel på den och även om den inte har levererats. Köparen ska underrätta säljaren om utnyttjandet av ångerrätten inom 14 dagar efter det att varan, föreskriven information om ångerrätt samt ångerrättsblankett mottagits.

Ångerrätten kan endast användas på varor som beställs online, inte i butik. Notera även att ångerrätten ej gäller för Outlet-produkter. 

 

Uppskjutande av ångerrätten

Om köparen får ångerrättsblanketten och nödvändig information vid ett senare tillfälle än när varan levereras, börjar ångerfristen att löpa från den dag då köparen får ångerrättsblanketten och informationen. Om köparen inte har fått tillräcklig information eller ångerrättsblankett löper ångerfristen fortfarande ut 3 månader efter att varan mottagits. Om köparen inte alls har fått information om ångerrätten är fristen 1 år.

 

Utförande med hjälp av ångerrätten

Meddelandet från köparen till säljaren om utnyttjande av ångerrätten bör av bevisskäl vara skriftligt (blankett för ångerrätt, e-post, fax eller brev), och den ska innehålla information om hur köparen kommer att returnera varorna till säljaren.

Köparen ska utan onödigt dröjsmål, och senast 14 dagar från meddelandet efter det att ångerrätten gavs, skicka tillbaka varan, eller överlämna den till säljaren om säljaren inte erbjudit sig att hämta ut varan.

Om köparen uttryckligen har valt en annan typ av leverans än den standardleverans som säljaren erbjuder, ska säljaren ändå inte betala de merkostnader detta medför.

 

Betalning och återbetalning med ångerrätten

Återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från det att säljaren underrättats om köparens beslut att utöva ångerrätten. Om inte annat uttryckligen har avtalats med köparen ska återbetalningen ske med samma betalningsmedel som köparen använt. Köparen ska inte betala någon form av avgift till följd av återbetalningen.

Säljaren kan hålla inne med återbetalningen tills varan har tagits emot, eller tills köparen har visat upp dokumentation om att varan har skickats tillbaka. Detta gäller inte när säljaren har erbjudit sig att hämta varan.

Köparen ska stå för kostnaderna för att returnera varan om ångerrätten utnyttjas.

 

Avdrag vid utnyttjande av ångerrätten

Köparen bör undersöka produkten innan han eller hon ångrar köpet. Varan ska kunna återlämnas till säljaren i samma skick och kvantitet som den var i när köparen tog emot den. Säljaren kan kräva att konsumenten ersätter värdeminskning till följd av köparens hantering av varan som inte har varit nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion.

Köparen bör returnera varan till säljaren i originalförpackningen om detta är möjligt. Köparen kan inte ångra köp av varor som snabbt försämras, varor som av hälsoskydds- eller hygienskäl inte lämpar sig för retur, eller av ljud- och bildupptagningar (inklusive CD, DVD) eller datorprogram där förseglingen har brutits.

OBS! Vissa av våra artiklar öppnar upp för specialanpassningar. I flera fall handlar det om anpassning av motorn. Detta är att betrakta som en tjänst, och faller således inte under den vanliga ångerrätten. Det delbelopp som betalats för en sådan tjänst kommer att dras av vid återbetalning av köpeskillingen.

Köpvägledning

Vilka betalningsalternativ har jag?

Vid beställning i webbutiken kan du betala via:

  • Klarna (Här har du flera alternativ. Betala först efter att paketet mottagits, dela upp köpet eller få först, betala senare, läs mer här.)
  • Visa
  • MasterCard

Jag får inte betala genom förskottsbetalning/delbetalning

Detta är ett problem som uppstår på Klarna-plattformen. Vi får inte kontakta Klarna för dig som kund, då det handlar om information om kundens personuppgifter. Önskar du delbetalning kan vi inte beställa detta för kundens räkning.

Kontakta därför Klarna, så hjälper de dig inom 1 – 2 arbetsdagar. Länk till Klarnas kundtjänst hittar du här.

Var hittar jag fakturan från Klarna?

Fakturan sänds till din email, men finns även i Klarnas app.

När får jag fakturan?

Du får fakturan när vi aktiverar din beställning. Beställningen aktiveras när vi har packat din produkt eller skickat ett avhämtningsmeddelande (beroende på fraktalternativet på din beställning).

Kan jag förlänga förfallodatumet på min faktura?

Ja, om din produkt blivit försenad kan du enkelt skjuta upp fakturan hos Klarna. Det gör du i Klarna-appen, eller genom att kontakta Klarna kundtjänst. Vi hjälper dig även att flytta förfallodatum på fakturan.

Värt att veta är att vi skickar fakturan med 10 dagars förfallodatum samtidigt som varan lämnar vårt lager, men självklart kan det bli förseningar på vägen.
Under andra omständigheter kan vi inte flytta förfallodatumet.

Skicka oss en förfrågan om du önskar flytta förfallodatumet.

Vilken elcykel ska jag välja?

Vi har skapat en köpguide för dig som är osäker på vilken elcykel som passar dina behov bäst. Här hittar du en översikt över våra storsäljare, deras egenskaper och en förklaring av vad de olika egenskaperna ger dig. Här får du även en grafisk översikt så att du kan jämföra elcyklarna.

Hur du väljer rätt elcykel.

Vilken elsparkcykel ska jag välja?

Vi har skapat en köpguide för dig som är osäker på vilken elsparkcykel som passar dina behov bäst. Här hittar du en översikt över våra storsäljare, deras egenskaper och en förklaring av vad de olika egenskaperna ger dig. Här får du även en grafisk översikt så att du kan jämföra elsparkcyklarna.

Så väljer du rätt elsparkcykel.

 

Vilka modeller har möjlighet att kopplas till app?

De modeller som har en tillhörande app är:

Namn på app - Kingsong:

E-Wheels E2S V2
E-Wheels E2S V2 PRO
E-Wheels E2S V2 MAX
E-Wheels E3
E-Wheels E4
E-Wheels E4 V2 MAX

Namn på app - E-Wheels/Minirobot

E2S V2 Long Range
E2S V2 Pro Long Range

Kan jag ta bort hastighetsspärren om jag vill?

Nej, detta är inte möjligt. För att elsparkcykeln ska vara laglig får användaren inte kunna ändra spärren till en hastighet över 20 km/h.

Läs mer om detta på Trafikverkets hemsida.

Kan jag få bort hastighetsspärren om jag skickar elsparkcykeln till er verkstad?

Nej, vi erbjuder inte borttagning av hastighetsspärren. Det är inte möjligt att ändra topphastigheten på din elsparkcykel efter köpet.

Vad säger reglerna om små elfordon?

Det finns särskilda krav på att elsparkcyklar, enhjulingar och liknande ska användas lagligt i Sverige.

För laglig trafik kommer fordonets egenskaper att ligga inom den lagstiftning som handlar om "Små elfordon". Det innebär en maxhastighet på 20 km/h, där hastighetsbegränsaren är inställd av tillverkaren. Sittplatser är inte heller tillåtna på elsparkcyklar och den maximala längden får inte överstiga 120 cm.

De krav som nämns här är inte en fullständig lista, för alla tekniska krav kan du läsa mer på Trafikverkets hemsida.

Vad är skillnaden på nominell effekt och maximal effekt?

För att ange motorprestandan för våra elsparkcyklar använder vi termerna nominell effekt och maximal effekt. Dessa skiljer sig mycket åt och det är viktigt att hålla isär begreppen.

Nominell effekt (kontinuerlig effekt) är den effekt du får från motorn under långa tidsperioder. Maximal effekt är den effekt som används under en mycket kort stund. En maximal effekt som varar i mer än några sekunder kommer att producera så mycket värme att motorn kan få permanenta skador. Så här fungerar alla elmotorer och vanligtvis anges både nominell och maximal effekt i produktbladet

En produkts nominella motoreffekt är en viktigare parameter än dess maximala effekt, eftersom den indikerar hur motorn kommer att prestera under körning.

 

Kommer elcykeln färdigmonterad?

Elcyklarna från Momas kommer till 90 % färdigmonterade i en kartong. Allt som återstår är enkel montering av styre, pedaler och framhjul, samt enkel växeljustering.

Du hittar monteringsfilmer för detta här.

Hur vinterförvarar jag min elsparkcykel?

Rätt vinterförvaring är viktigt för att elsparkcykeln ska få en så lång levnadstid som möjligt.

Läs gärna vår guide om hur du går till väga. 

Hur vinterförvarar jag min elsparkcykel?

Rätt vinterförvaring är viktigt för att elsparkcykeln ska få en så lång levnadstid som möjligt.

Läs gärna vår guide om hur du går till väga. 

Service & Reklamation

Hur skickar jag in produkten till verkstaden?

Kontakta oss och gör en överenskommelse med kundtjänst i förväg. Vi skickar en fraktsedel som kan användas när produkten ska skickas till verkstaden.

Om det finns ett fel på produkten som omfattas av reklamationsrätten står vi för fraktkostnaden. Om felet inte omfattas av reklamation står du själv för fraktkostnaderna och serviceavgiften. Du kommer då få en betalningslänk med kostnaden för godkännande innan vi reparerar din produkt.

Skicka en förfrågan till serviceteamet.

Kartongen blev skadad under frakt, vad gör jag?

Tyvärr kan kartongerna i vissa fall skadas vid transport av fraktbolagen. Detta är alltid olyckligt, och vi hoppas att alla föremål låg i paketet och att de inte skadades under transporten.

Saknas varor i ditt paket eller om det blivit skador på varorna, kontakta oss så hjälper vi dig vidare. Om du misstänker transportskada, vänligen fota emballage, packmaterial inuti kartongen samt skadorna och skicka in dessa till kundtjänst i samband med din reklamation.

När repareras min produkt?

Aktuell servicetid: Cirka 4 veckor.

Det tar vanligtvis 2 – 3 veckor från det att verkstaden tar emot produkten tills den är helt reparerad, beroende på hur mycket det reparationer det handlar om. Under högsäsong är väntetiden 4 – 6 veckor.

Verkstaden har ett kösystem, där servicetiden räknas från det datum produkten anländer till verkstaden. Om varan ska skickas tillbaka kommer den att packas samma dag som den repareras, med leverans till dig inom 1 – 4 arbetsdagar.

Hur vet jag när servicen är klar?

Om du har levererat produkten till oss i butik får du ett hämtningsmeddelande via SMS/e-post från en av våra servicetekniker. Ta gärna med dig servicebladet du fick vid inlämning, så går leveransen snabbare.

Om du har skickat produkten till oss får du ett mejl med spårningsnummer när produkten har reparerats och är på väg tillbaka till dig.

Hur betalar jag för servicen?

Om du har levererat produkten till oss i butik betalar du när du hämtar varan.

Om du har skickat produkten till oss får du ett mail med instruktioner för betalning när diagnosen är ställd.

Om din produkt repareras till följd av ett garantianspråk är det naturligtvis kostnadsfritt.

Det är fel/skador på min elcykel, vad gör jag?

Vi har skapat utförliga förklaringar till hur du kan reparera din elcykel själv, vilket i sin tur kan spara dig mycket tid och pengar. Här får du hjälp med allt från punkteringar, hårda bromsar och byte av batteri m.m.

Till teknisk hjälp för elcykel.

Det är fel/skador på min elsparkcykel, vad gör jag?

Vi har skapat utförliga förklaringar till hur du kan reparera din elsparkcykel själv, vilket i sin tur kan spara dig mycket tid och pengar. Här får du hjälp med allt från punkteringar, hårda bromsar och byte av batteri m.m.

Till teknisk hjälp för elsparkcykel.

Jag hittar inte lösningen på problemet

Hittar du inte en lösning på ditt problem under teknisk support?

Kontakta vår kundtjänst.

Se till att ha följande till hands:

  • Ordernummer
  • Modell + typ av produkt (elcykel, elsparkcykel, enhjuling, hoverboard, etc.)
  • Vad är fel? Utveckla helst så mycket som möjligt. Vad, hur, var, när osv.
    Bilder och video som illustrerar problemet. Detta tar en minut och kan spara mycket tid när vi ska hjälpa dig.

 

Fann du inte vad du sökte?

Skicka din fråga till oss