E2S V1 och E2S Junior

Här hittar du all teknisk information om din elsparkcykel.

Bruksanvisning för E2S V1 och E2S Junior

Bruksanvisning för E2S V1 och E2S Junior

Bruksanvisning för E2S V1 och E2S Junior

Vi rekommenderar att du sätter dig in i bruksanvisningen till produkten. Här finner du bland annat information om delar, tekniska specifikationer och liknande. 

 

Felkoder för E2S V1 och E2S Junior

Nedan får du en översikt över de vanligaste felkoderna som kan dyka upp. Här förklaras vad du behöver göra för att fixa felkoden som har uppstått.

E1 - Elektroniska komponenter

Det kan finnas flera anledningar till att den här felkoden visas. Försök med felsökning för att avgöra vilka elektriska komponenter som är felaktiga.

Försök att dra gummigreppet på styret lite ut från gasreglaget, ofta kommer denna felkod från att gummigreppet och gasreglaget är för nära. Efter detta kan du kontrollera att på- och av-knappen på displayen fungerar som den ska. Om felkoden inte försvinner efter detta behöver elsparkcykeln skickas in på service.

Besök oss, eller skicka en ärendeförfrågan, så hjälper vi dig vidare.

E2 - Motor

Denna felkod kan visas om det är något fel på motorn. Kontrollera för brott/skador på motorkabeln eller på motorn. Om det finns skador ska motorn bytas ut. Kontakta vår kundservice om felkoden uppstår.

E3 - Broms

Denna felkod indikerar att något är fel med bromsen. Denna felkod kan också uppstå om du startar elsparkcykeln och håller ner bromsen samtidigt. Om så inte är fallet är bromssensorn defekt och måste bytas ut.

Bromshandtag till E2S Junior finns att köpa hos oss.

Nedan hittar du en video som visar hur du byter bromshandtag på E2S V2. Proceduren är identisk för E2S V1.

E4 - Display/Controller

Den här felkoden indikerar att något är fel med skärmen eller controllern. Elsparkcykeln måste lämnas in för service. Besök oss, eller skicka oss en förfrågan, så hjälper vi dig vidare. 

 

E5 - Låg spänning

Denna felkod visas vid låg spänning. Detta betyder att det är för lite ström i elsparkcykeln och att det behöver laddas. 

E6 - Controller

Den här felkoden indikerar att något är fel med controllern.

Både en skriftlig förklaring och en video som tar dig genom proceduren steg för steg presenteras nedan.

Controller till E7 och E8 kan du köpa hos oss. 

Så här byter du controller:

Skruva först loss skruvarna under bottenplattan för att lossa locket. Koppla sedan ur kablarna som är anslutna till controllern. Efter detta kan du skruva loss skruvarna runtom för att lossa den. Sedan är det bara att byta ut den gamla controllern mot den nya.

Nedan ser du en video om hur du kan byta controller på en E2S V2. Proceduren är identisk för en E2S V1.

Om detta inte hjälper är du välkommen att besöka oss eller skicka en ärendeförfrågan.

E7 - Gas

Denna felkod indikerar att något är fel med gasacceleratorn, som då måste bytas ut.

Gashandtag till E2S V1 och E2S Junior kan du beställa i vår webbshop.

Nedan visas en video på hur du själv kan byta gashandtaget. 

E8 - Motorkoppling

E8 indikerar att det är något fel med anslutningen mellan motorn och controllern. Öppna locket under ståplattan och kontrollera att allt är i sin ordning med kabeln. Kontrollera om den är skadad eller frånkopplad. Om så inte är fallet måste elsparkcykeln skickas in på service då det med största sannolikhet är något fel på controllern.

Besök oss, eller skicka en ärendeförfrågan, så hjälper vi dig vidare.

 

Instruktionsvideor och reparationstips för E2S V1 och E2S Junior

Under visas steg-för-steg-förklaringar och videor på hur du kan reparera din elsparkcykel själv. 

 

Strama åt vikmekanismen på E2S V1 och E2S Junior

Glapp i styret kan uppstå helt plötsligt, men kan också komma från körsätt eller en lätt efterdragning av skruvar. Oavsett orsak - det bör åtgärdas omedelbart, så att glappet inte permanentas.

Nedan hittar du en video som visar hur du själv kan dra åt vikmekanismen och rätta till eventuellt glapp på E2S V1 och E2S Junior.

 

Strama åt bromsen på E2S V1 och E2S Junior

Så här drar du åt bromsen:

  1. Lossa skruven på pendeln som sitter vid bromsvajern.
  2. Tryck sedan in denna längre in på tråden.
  3. Dra åt skruven igen.


Nödvändiga verktyg:

5 mm insexnyckel.


Du hittar en video som visar hur du drar åt bromsarna på E2S V2 nedan. Proceduren är identisk för en E2S V1 och E2S Junior.

 

Om detta inte åtgärdar felet är du välkommen att skicka ett ärende till vår kundtjänst. 

Bromsar som piper på E2S V1 och E2S Junior

Det är vanligt att bromsarna piper den första tiden. Det beror på att bromsbeläggen kan vara något ojämna. Under användning kommer detta jämnas till och pipandet kommer också att försvinna.

Upplever du att ljuden trots användning inte försvinner? Här visas en video på hur du kan gå till väga för att försöka åtgärda problemet. Om det inte löser saken är du välkommen att kontakta vår kundservice. 

 

Låg räckvidd på min elsparkcykel - Vad gör jag?

Räckvidden för din produkt beror på ett antal olika faktorer. För att kunna köra så långt som möjligt är det viktigt att vara försiktig med vilket läge du kör i (eco-mode måste användas för optimal räckvidd) och se till att du har rätt lufttryck i däcken (om produkten har pneumatiska däck).

Räckvidden beror också på terrängen, förarens vikt, hastighet, temperatur etc. Vi vill påminna om att den intervall som anges på produkterna är det optimala intervallet.

Testet utfört av tillverkaren har utförts under optimala förhållanden med en förare på cirka 60 kilo. 

Om du fortfarande är osäker på om det är något fel på batteriet eller elsparkcykeln, vänligen skicka en förfrågan till oss.

Byte av slang och däck på E2S V1 och E2S Junior

Byte av slang och däck på E2S V1 och E2S Junior görs enligt följande:

1. Ta först bort de reflekterande klistermärkena på utsidan av fälgen.
Lossa sedan skruvarna för att lossa de små locken och använd en 188 mm skiftnyckel för att lossa muttrarna på båda sidor.

2. Fälgen med däck kommer då att lossna och kan läggas åt sidan. Ta ur luften, det gör däcket lättare att ta bort. Använd en däckspak om däcket sitter hårt.

3. När däcket är utanför fälgen kan du ta bort slangen och sedan byta ut både slang och däck.

4. Sätt tillbaka hjulet på elsparkcykeln. Kom ihåg att dra åt muttrarna på båda sidor, skruva in locken på sidorna och avsluta med att fästa de reflekterande klistermärkena på locket.

Se gärna nedan video för ytterligare hjälp på vägen.

Kontakta oss om detta inte löser problemet!

Byte till punkteringsfria däck på E2S V2 MAX

För att byta till ett punkteringsfritt däck:

Ta bort det gamla däcket och slangen inuti däcket. Sätt på det punkteringsfria däcket. (Vi rekommenderar att vara två stycken, den ena håller däcket på plats så att det inte glider ut, medan det andra försöker skjuta den andra sidan av däcket på plats med två skruvmejslar eller däckspakar)

Du kan köpa punkteringsfria däck från vår webbutik.

Tips och trix:

Du bör alltid värma det punkteringsfria däcket i varmt vatten först. Detta gör däcket mjukare och mer följsamt. Använd också en hel del tvålvatten eller diskmedel i kanterna, eftersom däcket glider bättre på plats.

Nedan kan du få bra tips om hur du byter punkteringsfria däck.

Hjälpvideon visar ett byte på Xiaomi M365. Du byter däck på E2S V2 på samma sätt.

Byta gashandtag på E2S V1 och E2S Junior

Om du behöver byta gas på din elsparkcykel är detta något som du kan göra på egen hand. Nedan hittar du en hjälpvideo som visar hur du kan byta gashandtag.

Byta bromshandtag på E2S V1 och E2S Junior

Nedan följer en hjälpvideo som visar hur du byter bromshandtag på E2S V1 och E2S Junior.

Byta styrstag på E2S V1 och E2S Junior

Skulle du behöva byta styrstång på din E-wheels E2S V1 och E2S Junior kan detta göras på egen hand genom att följa stegen nedan.

Styrstång till E2S V1 och E2S Junior kan enkelt köpas hos oss. OBS: du måste ta reda på vilken storlek du behöver, du kan se hur du gör detta i videon nedan.

Nedan hittar du en video som visar hur man byter ut styrstången på E2S V1 och E2S Junior

Byta bakskärm på E2S V1 och E2S Junior

Den bakre skärmen är fäst med tre skruvar och har en kabel ansluten till moderkortet. Du börjar med att skruva loss de tre skruvarna som är lättåtkomliga på toppen av den bakre skärmen. Du måste skruva loss skruvarna på locket under stativplattan. När locket har lossnat har du möjlighet att koppla bort kabeln från controllern så att baksidan lossnar.

Installationen av den nya bakskärmen görs sedan på samma sätt. Du ansluter kabeln till controllern, skruvar tillbaka locket under ståplattan och skruvar sedan in de 3 skruvarna på toppen av bakstycket.

Video om att byta bakskärm:

 

Byta framskärm på E2S V1 och E2S Junior

Både en skriftlig förklaring och en video som tar dig genom proceduren steg för steg presenteras nedan.

Byte av framskärm:

1. Ta bort de reflekterande klistermärkena på utsidan av fälgen

2. Skruva loss skruvarna så att de små locken lossnar. Du behöver en 18 mm nyckel för att lossa muttern på båda sidor.

3. Fälgen med däck kommer att lossna och du får tillgång till att skruva loss skruven som sitter fast på undersidan av framskärmen, du behöver en skruvmejsel för att lossa denna skruv. Framskärmen kommer att lossna och du har möjlighet att montera den nya frontskärmen.

Framskärm till E2S V1 och E2S Junior kan du beställa här. 

Nedan visas en video på hur du byter framskärm:

Byta display på E2S V1 och E2S Junior

Om du av olika skäl behöver byta displayen kan du enkelt göra det på följande sätt:

  1. Ta bort plasthöljet ovanför skärmen. Det är fäst med lim, om du inte kan dra av det kan du bända loss den med något spetsigt.
  2. Displayen är fäst med tre enkla skruvar, skruva loss dessa.
  3. Här kommer fler ledningar att synas, koppla bort dessa och ersätt den gamla skärmen med den nya.

Display till E2S V1 och E2S Junior hittar du här.

Byta motor på E2S V1 och E2S Junior

Om du ska byta motor är detta en reparation du kan göra själv om du är bekväm med det. Både en skriftlig förklaring och en video som tar dig genom proceduren steg för steg presenteras nedan.

Steg-för-steg

1. Ta bort klistermärket från gaffeln och skruva loss plastkåporna.
2. Lossa muttrarna för motorn med en 18 mm nyckel
3. Skruva av bottenkåpan med en ph2-skruvmejsel.
4. Koppla bort motorkablarna från huvudkortet.
5. Ta bort gammal motor.
6. Sätt i ny motor, brickorna måste sitta på insidan av gaffeln annars går motorn sönder.
7. Dra en ny motorkabel till huvudkortet.
8. Sätt ihop allt igen

Motor till E2S V1 och E2S Junior kan du beställa av oss.

Nedan hittar du en video om hur du byter motor på din E2S V1 eller E2S Junior.

Byta batteri på E2S V1 och E2S Junior

Lossa först skruvarna under ståplattan för att lossa locket. Dra sedan ur kablarna som är anslutna till batteriet. Efter detta kan du skruva loss skruvarna runt batteriet för att lossa batteriet. Då kan du byta ut det gamla batteriet mot det nya.

Batteri till E2S V1 och E2S Junior kan du köpa hos oss.

Elsparkcykeln når inte beställd topphastighet, vad gör jag?

 

Kontrollera topphastigheten i alla lägen

En elsparkcykel som inte når den beställda topphastigheten kan bero på flera orsaker som lufttryck, förarens vikt, underlaget och ett antal andra faktorer. Kom också ihåg att elsparkcykeln har flera lägen och att topphastigheten uppnås genom att använda sportläge.

Sportläget aktiveras genom att dubbeltrycka på på och av-knappen - det tänds då ett rött ljus på displayen.

Når du fortfarande inte beställd topphastighet?

Om du inte når topphastigheten, skicka oss en förfrågan med en video där du gör följande:

1. Se till att elsparkcykeln är fulladdad och i sportläge.
2. Lyft upp framhjulet från marken (stå inte på elsparkcykeln).
3. Snurra på framhjulet för att aktivera gaspedalen så att motorn drar runt hjulet.
4. Filma sedan vad hastigheten i displayen visar. En hjälpande hand kan komma väl till pass här, men det kan också göras ensam.